onsdag 17. august 2011

Stien te verdens ende...


Stien te verdens ende

Vi syns vi kunne se te verdens ende
og visste åssen åra ville bli
da livet pluts’lig svinga av fra veien
og tok en kronglete og ulendt sti.
Der stengte fjellet steilt på alle kantær.
Da sa du stille: ”Vi kan klatre vi.”
Vi følte kronglesti’n langs bratte stupet.
Og ingen av oss torde se i djupet.

Nå har vi føllt den bratte, trange stien
med stup på si’ene i mange år.
Det kan nok hende vi misunner andre
den strake landeveien der de går.
Det ser så lett ut, men en veit jo aldri,
og kronglestien har blitt veldig vår.
Det var den sti’n vi fikk, det hjælper ikke
å følge andres jevne vei med blikket.

Og vi har lært å ikke sture over
den rette veiens rike blomsterflor.
For det gror blomster også langs med sti’n vår,
og gleden over dem er like stor.
Ja, kanskje større, for de er så sjeldne,
en må se nøye for å se de gror.
De ligger ofte skjult blant vissne bla’er,
men duftær ekstra sterkt på fine da’er.

La gå at det kan komma vonde ti’er
da sti’n vår kjennas vanskelig og bratt.
Men den har lært oss at det vokser blomster
på både slåpetorn og nypekratt.
Og ingen ting i verden er så vakkert
som nyperoser i ei St. Hans natt.
Og når vi sitter sammen kan vi kjenne
at også vår sti når te verdens ende.





5 kommentarer:

  1. Tusen takk for så fine ord inne hos meg, nå måtte jeg besøke deg og de gode guttene dine her også, en fin og spennende blogg du har selv om temaet er tøft, kan ikke forestille meg hvordan det må være, men det ser ut som Oskar har vært heldig når han valgte seg foreldre ;) Kommer nok innom igjen her. *♥*

    SvarSlett
  2. Fantastisk. Dette diktet skal jeg ta med meg:)
    Anne Bjørg

    SvarSlett
  3. Sånt eit nydeleg dikt! Kjempeflott blogg, Sissel - nappar både i munnvikar og tårekanalar når eg les.. Stå på, Oskar!

    Kven har forresten skreve diktet? Du?

    Siv Una :)

    SvarSlett
  4. Takk for det Siv Una :) Eg skal ikkje skryte på meg diktet - men fant ikkje ut kven som har skreve det...fant det på nettet og syns det egentlig passa ganske bra. Klem

    SvarSlett

Blir veldig gla for kommentarar på bloggen ;)